Prodejce má nárok na vaše „NE“

V poslední době častěji než kdy jindy, díky šílenství jménem „čtvrtý kvartál“, se mi stává jako prodejci něco, co stále znovu nemohu (a asi i odmítám) pochopit a akceptovat. Zákazník si po dohodě nechá vypracovat nabídku, která je mu zaslána v dohodnutém termínu. Poté čekám, že v rozumném časovém horizontu dostanu odpověď (kladnou nebo zápornou) nebo budeme dále jednat o podmínkách. A stále znovu se potkávám s tím, že „čas letí jako bláznivý“ a reakce zákazníka nikde. Čekám nějakou rozumnou dobu (podle toho, jak tvrdil zákazník, že je nabídka urgentní) a po několika dnech nebo týdnech začnu dolovat odpověď. Obvykle se setkám s několika druhy reakcí (berte uvedené jako nadsázku, obvykle vám to nikdo takto natvrdo neřekne, ale pokud nejste idioti, vycítíte, jak se věci mají):
„Jéje, von si vzpomněl a já myslel, že to stačí nechat vyhnít a už se nikdy neozve. Co já si teď vymyslím?“
„O jé, už jsem nakoupil u konkurence a jak to teď říct, že mi tento prodejce nestál ani za to -děkuju, rozhodl jsem se pro jinou nabídku-„.
„Co si to dovoluje mne, váženého zákazníka, tenhle póvl, co by se mi měl plazit u nohou a prosit o kšeft, prudit a domáhat se nějakého snad vyjádření?“
„Jak si dovoluje zavolat tento šejdíř, který mi nabídl předražené služby/zboží? Muselo mu být jasné, že na tak zlodějskou nabídku nikdo nepřistoupí.“

V několika obměnách a variacích to tak bývá. Bílou vránou jsou zákazníci, kteří se jasně vyjádří a odpoví na podanou nabídku. Ještě vzácnější jsou ti, kteří mi řeknou, co bylo důvodem odmítnutí. Vězte, milí zákazníci, že vypracování jakékoliv nabídky (byť by to byly jen ceny zaslané mailem) stojí prodejce čas. Tento čas vám věnoval a pokud ještě navíc byl ochoten vám produkty prezentovat, šlo o další hodiny práce. Pokud jde o nabídky, kde je uvedena lidská práce a nabídka garantuje např. začátek práce do 10 dní od objednání, stojí solidní prodejce před nutností nechat si kousek lidské kapacity nevyužité. Tak musí držet nějakého člověka, který de facto (i když ne celou pracovní dobu) čeká, až se pan zákazník vyjádří. To stojí prodejce peníze a to nemalé.
Tím, že se neobtěžujete říci ani své „NE“, dáváte jasně najevo, jak bezcenný je pro vás čas, který vám někdo věnuje a generujete potenciálnímu dodavateli náklady. Smutné je, že právě vy, kteří si myslíte, že prodejce si nezaslouží odpověď na svou nabídku, se pak rozčilujete nad hodinovými sazbami 2.500 Kč za hodinu a vůbec vám nedochází, že v této sazbě platíte svou aroganci, se kterou jste vy a další stejně neslušně jednající zákazníci spotřebovali čas obchodníků, techniků předprodejní podpory a techniků z realizace, kteří marně čekali na vaše milostivé „NE“. Ti, kdož se tak chovají, si předražené služby a produkty zaslouží.

Bylo by tak těžké udělat zadost prosté slušnosti a napsat kratičký mail se zněním: Děkuji za podanou nabídku, kterou ovšem nemohu akceptovat z důvodu ceny/nevyhovujícího řešení/rozhodnutí mateřské společnosti/dodacím podmínkám/….?
Jako vzor uvedu jeden mail z dnešního dne, který mi, ač mi sdělovat prohru ve výběrovém řízení, udělal radost svou prostou lidskou slušností.

Vážený pane Šantrůček,
chtěl bych poděkovat za předloženou cenovou nabídku na Maintenance Lotus Notes. Bohužel, musíme konstatovat, že Vaše nabídka nebyla vybrána jako nejlepší.
Doufám, že nezanevřete na naši firmu, a že Vás budeme moci znova oslovit.
S přátelským pozdravem ,
xyz