Přestože mě k napsání tohoto příspěvku přiměl výbuch vzteku, ke kterému mě dohnal jeden kamarádozákazník. To je ten typ kamaráda, který se jednoho dne stane vaším zákazníkem a vy mu samozřejmě vycházíte vstříc víc, než vám velí povinnost a smluvní (často i bezsmluvní) vztahy. A jeho požadavky stoupají do nebeských výšin, jako by měl exkluzivní smlouvu na servis IT a platil si reakční dobu téměř okamžitou s hodinovou sazbou blízkou konzultantům SAPu.
Na počátku byla minizakázka, nově založená konzultační firma, kde požadavkem bylo zajistit mailové služby, plánování času (tedy kalendáře) a ukládání dat. V kanceláři měl být kromě páně majitele notebooku ještě 1 PC pro docházející konzultanty. Tito měli pracovat z domova (home office) nebo na cestách. Po diskuzích padlo rozhodnutí jít do následující konfigurace.
- malý xServer od IBM s OS Linux (CentOS) zajišťující běh aplikačnímu serveru IBM Lotus Domino
- PC IBM Lenovo nakonfigurovaný jako pracovní stroj pro docházející konzultanty či občasnou asistentku
- klíčenky USB s min. 1 GB kapacitou pro nainstalování mobilního klienta Lotus Notes – konzultanti by tak dokázali pracovat kdekoliv mimo (ale i v kanceláři)
- řešení bezpečnosti s pomocí malého firewallu Zyxel ZyWALL 2 – obsahuje 4-portový 10/100MBps Ethernet switch pro LAN a 1x 10MBps WAN Ethernet port, umí až 2 IPsev VPN (site-to-site nebo klient-to-site)
A jak řekli, tak se stalo:-) Vznikl server s Linuxem, základní funkčností sdílení souborů přes Sambu a hlavně s Domino serverem 7.0.2. Domino server byl přístupný pomocí standardního klienta nebo pomocí internetového prohlížeče (šifrovanou komunikací SSL). Záměrem bylo dát konzultantům dokumentové databáze jako úložiště dat, firemní adresář kontaktů a základní CRM (zápisy z jednání, ukládání nejdůležitějších mailů, zápisy telefonátů, atd.). Vše samosebou za cenu lidovou (tj. téměř zadarmo).
První komplikace nastaly díky internetovému připojení pomocí kabelové televize Karneval/UPC. Výpadky spojení neumožňovaly korektní připojení ani klientů přes Lotus Notes ani pomocí webmailu, kvalita linky byla tak špatná, že dokonce vypadával znakový SSH terminál pro správu Linuxu!!!! Toto se pořešilo časem výpovědí smouvy a převzetím ADSL od majitele budovy, kde má agentura sídlo. Bohužel se musel převzít ADSL modem majitele linky a udělat NAT na něm a ještě podruhé na firewallz ZyWALL. Tím přestala chodit VPN a šlo max. přistoupit na standardní služby serveru Linux – služby Domina, webová pošta, SSH terminál.
Jenže časem se přidaly další problémy. Majitel firmy rozhodl, že USB klíče pro všechny ne-e. Tak se začalo řešit, že teda lidi budou přistupovat z různých poštovních klientů typu Outlook/Mozilla Thunderbird a další. Tudíž šup a zřídit přístup na Domino tímto způsobem.
A taky oni občas dojdou do firmy a chtějí si nějak vyměňovat data. Nejlépe přes sdílené složky na serveru. Aha, ale ona ta Samba přeci jen není jako Windows server. A jakto? A proč? A já jsem zvyklý na toto a to, že jsem původně rozhodl, že Lotus Notes a sdílení dat tudy, to už si nepamatuji/nezajímá mne. A proč to není jako Windows server? Protože jsi, milý kámozakoši ušetřil 23 kolíků za Windows 2003 OEM k serveru! Aha, to už si nepamatuji.
Takže šup šup, zřiď si milý administrátore VPN do firmy a support bude jako víno. Poměr cena/výkon je vynikající. 0 Kč za x hodin měsíčně – za x si dosaďte, co chcete.
Teď mě čeká cesta a několik hodin změn v IT díky tomu, že původní koncepce jaksi neplatí a že se z ní stala spíše antikoncepce.
Nejlepší je, že na vině jste samozřejmě jako „poskytovatel služeb“ vy a nikdo jiný. Zákazník je kvalifikovaný, když do IT kecá a kafrá, ale jak je na stole problém (zvláště když ho vygeneroval sám), je z něj najednou „neznalý uživatel“. Že jste nad změnami, které rozhodně způsobil někdo jiný než onen stále propíraný „poskytovatel služeb“ (to jako vy), strávili desítky hodin a reálně tedy desítky tisíc, které jste mohli vydělat prací pro jiné zákazníky-nekamarády, to přece nikoho nezajímá.
Neobchodujte s kamarády nebo se z toho zblázníte:-)